Kuinka kirjoitat vakuuttavan uutistiedotteen

Äänesi on yksi tehokkaimmista työkaluistasi, ja median käyttö on loistava tapa saada äänesi kuuluviin. Kannattavin ja usein huomiotta jäänyt ilmainen julkisuus on lehdistötiedote. Lehdistötiedote on lyhyt kirjallinen yhteenveto, joka varoittaa paikallista mediaa yrityksesi uutisista ja toiminnasta. Lehdistötiedotteet eivät ole vain mahtavia markkinointityökaluja, vaan myös paljon uskottavampia kuin mainonta, koska ne näyttävät tulevan objektiiviselta kolmannelta osapuolelta.

Joten mikä tekee hyvän tarinan? Vaikka vastaus tällaiseen subjektiiviseen kysymykseen voi olla vaikeaa, tässä on muutamia vihjeitä, jotka opastavat sinua lehdistötiedotteiden kirjoittamisessa.

Ole Merkittävä

Toimittajat pitävät tarinoista, jotka liittyvät ajankohtaiseen tapahtumaan tai ongelmaan, tai niistä, jotka vetoavat emotionaalisesti. Lehdistötiedotteen tulee tarjota tarpeeksi tietoa herättääkseen kiinnostusta, mutta juuri tarpeeksi innostaakseen heitä haluamaan tietää lisää. Näin tehdessään on vain loogista, että sen on annettava hyvät yhteystiedot, jos he haluavat jatkotoimia. Hämmästyisit, kun tietäisit, kuinka monissa lehdistötiedotteissa ei mainita edes yksinkertaisimpia asioita, kuten puhelinnumero tai yhteyshenkilön nimi.

Vielä tärkeämpää on, että lehdistötiedotteessasi ei saa olla mitään ilmeistä pörröisyyttä tai avointa mainontaa. Sinun on kirjoitettava se lukeaksesi uutisena, koska uutistoimittaja käyttää sitä. Katsokaa asiaa toimittajan näkökulmasta. Toisin sanoen, kirjoita tarina heille.

Mitä lehdistötiedote voi tehdä? He voivat ilmoittaa tärkeistä yrityksen muutoksista, uusista työntekijöistä tai nimityksistä organisaatiossa, äskettäin tai pian lanseeratuista tuotteista tai palveluista ja niin edelleen. Uusia julkaisuja voidaan käyttää monilla muilla tavoilla, mukaan lukien identiteettibrändäys tai negatiivisen julkisuuden ennaltaehkäisy. Jos sinulla ei ole kovia uutisia, voit luoda niitä. Jos esimerkiksi valtakunnallinen organisaatio ilmoittaa yrityksesi kannalta oleellisia tosiasioita, voit tehdä hyvän tarinan kysymällä paikallisilta asiantuntijoilta heidän reaktioitaan. Lyhyesti sanottuna se voi olla mitä tahansa uutta – tästä syystä sanan “uutistiedote” suosiminen “lehdistötiedotteen” sijaan.

Ole alkuperäinen

Ensimmäisenä oleminen jollakin tavalla on tehokas työkalu, joka voi myös auttaa herättämään enemmän kiinnostusta uutistiedotteeseesi. Jos voit tukea sitä tosiasiaa, että yrityksesi on ensimmäinen, joka tarjoaa tietyn tuotteen tai palvelun, että tuotteesi tai palvelusi on ensimmäinen luokassaan, että olet ensimmäinen, joka tarjoaa tavallisen tuotteen tai palvelun ainutlaatuisella tavalla, tai että tapahtumasi on luokkansa ensimmäinen tai suurin, voit ja sinun tulee käyttää näitä tietoja lehdistötiedotteessasi.

Yritys, joka väittää olevansa paras, ei todellakaan ole uutinen. Mutta yritys, joka väittää olevansa jollakin tavalla ensimmäinen, on. Hyödynnä tätä johtajuutta lähestyessäsi tiedotusvälineitä. Yritä myydä tarinaasi eri tavalla, mahdollisesti uudella kulmalla tai käänteellä. Ainutlaatuisen kokemuksesi lisääminen tai jopa tarinasi yhdistäminen ajankohtaiseen uutiseen tai numeroon lisää mahdollisuuksiasi.

Esimerkiksi joku lähettää lehdistötiedotteen, jossa hän ilmoittaa uuden yrityksensä avaamisesta. Kuulostaako triviaalilta tarinalta? Ei, jos kyseinen henkilö on vammainen. Toisin sanoen tuo oma ainutlaatuinen näkökulmasi uutistiedotteeseesi. Anna sille inhimillinen tunne. Tärkeintä on vangita toimittajan kiinnostus. Sen on vetoava häneen eikä vain markkinapaikkaan.

Kuten monessa elämässä, ajoitus on erittäin tärkeä uutistiedotteen lähettämisessä. Kolmesta viiteen päivää etukäteen on yleensä oikea aika varmistaa, että toimittajat voivat laittaa jonkun tarinaasi. Julkaisun lähettäminen liian aikaisin on yhtä huono asia kuin liian myöhään postittaminen – se laitetaan sivuun ja unohdetaan. Määräajat vaihtelevat mediatyypin mukaan, joten varmista ja tarkista ne etukäteen.

Ole erottuva

Muista, että media saa tuhansia julkaisuja joka päivä. Ainutlaatuisuus tai ainutlaatuinen tarina kerrottavana voi siis usein vangita huomion. Jos esimerkiksi julkaisusi koskee tapahtumaa, kuinka erilainen, ainutlaatuinen tai erityinen tapahtumasi on verrattuna muihin? Ajattele asiaa näin: Jos olisit toimittaja ja sinulla olisi vapautesi käsissäsi ja samalla on toinen mielenkiintoinen tarina, josta voisit raportoida, mikä saisi sinut valitsemaan tarinasi muiden edelle? Vastaus on olemalla erilainen.

Ole kohdennettu

Lopuksi mediaan kohdistaminen on yhtä tärkeää kuin markkinoille kohdistaminen. Erikoisominaisuuksien kirjoittajat, kolumnistit, radio-ohjelmien juontajat, erikoisjulkaisut ja erityisohjelmat ovat erityisen hyödyllisiä kahdesta syystä.

Ensinnäkin julkaisusi kohdistaminen tietyille toimittajille, uutisankkureille tai ohjelmille (uutishuoneen tai mediakokonaisuuden sijaan) lisää mahdollisuuksiasi. Vaikka se saattaa vaatia hieman tutkimista, muista, että media koostuu ihmisistä. He pitävät henkilökohtaisesta lähestymistavasta yhtä paljon kuin asiakkaasi.

Toiseksi lehdistötiedotteen kohdistaminen on tehokkaampaa markkinoinnin kannalta, koska se raportoidaan välineessä, joka palvelee kohdemarkkinoitasi. Kysy: “Missä markkinarako- tai kohdemarkkinani viihtyvät? Mitä julkaisuja he lukevat? Mitä ohjelmia he katsovat? Mitä radio-ohjelmia he pitävät?” Näin osumasuhde kasvaa vastaavasti.

Media rakastaa raportoida tarinoista, jotka antavat tietoa tai vaikuttavat heidän tietylle yleisölleen. Ja jos tämä yleisö vastaa omaasi, tiedät, että ihmiset, joilla on pätevämpi asema ostaa sinulta, huomaavat tarinasi. Mitä keskittyneempi olet, sitä paremman tuloksen saavutat.

Uutisjulkaisuohjeet

Tässä on 10 yleistä ohjetta lehdistötiedotteiden valmisteluun:

1. Anna heidät lukemaan sanomalehtiartikkelin tavoin seuraavat peruselementit:

 

  • Mitä tapahtui?
  • Kuka teki sen?
  • Miksi se tapahtui?
  • Milloin se tapahtui?
  • Miten se tapahtui?

 

2. Korosta, mikä tekee uutisjulkaisustasi tärkeän. Tiedä, mikä kiinnittää ihmisten huomion.

3. Ole provosoiva. Useimmat tiedotusvälineet saavat useita julkaisuja joka viikko, joten haluat erottua joukosta. Löydä vapauttasi silmiä avaava näkökohta.

4. Tee otsikosta ja johdosta selkeä. Heidän täytyy saada lukija nopeasti koukkuun tai julkaisu ohitetaan ja unohdetaan.

5. Käytä lainausmerkkejä. Muista liittää lainaus julkaisua varten haastateltuun henkilöön.

6. Tee julkaisustasi ammattimaisen näköinen. Uskottavuus on erittäin tärkeää.

7. Harkitse liitteiden lähettämistä. Saatekirje, varsinkin jos tunnet toimittajan, voi saada toimittajan huomion. Myös yhteenveto avainkohdista voi auttaa toimittajaa kirjoittamaan artikkelin.

8. Vältä ammattikieltä tai lyhenteitä.

9. Käytä aktiivisia verbejä. Aktiivisten verbien käyttäminen passiivisten verbien sijaan pitää lukijan kiinnostuneena tarinastasi.

10. Seuraa. Lehdistötiedotteen jakelua kannattaa seurata puhelimitse yhteyshenkilöllesi varmistaaksesi, ettei julkaisusi ole kadonnut tai unohdettu.

Muista, että lehdistötiedote on hyvä ilmainen altistumislähde. Koska keskivertotoimittaja saa kuitenkin enemmän julkaisuja kuin hän voisi käyttää, uutisjulkaisusi tulisi olla vain osa mediakampanjaasi.

Teri Clark on julkaistu kirjailija kiinteistöjen, rahoituksen ja sijoittamisen alalla. Hänen kiinnostuksensa uuteen ja erilaiseen on johtanut myös menestyksekkääseen verkkokirjoitusuraan. Teri on hallinnut sähköisen virtuaaliyhteistyön prosessin, jonka ansiosta hän voi tuottaa lähes 100 kirjaa toimittajana, tutkijana, freelance-kirjoittajana ja kirjailijana. Hänen viidestä Atlantic Publishingin kautta julkaistusta kirjastaan ​​Private Mortgage Investing voitti kunniamaininnan Foreword Magazine -lehden vuoden 2006 kirja -palkinnossa ja 301 yksinkertaista asiaa, joiden avulla voit myydä kotisi nyt ja enemmän rahaa kuin uskoit, oli vuoden 2007 finalisti.